 Son     welkom@passioneelvief.nl     06 15 22 69 22
voeding voor lichaam en geest
Hoe werkt je lichaam Je lichaam heeft gezonde voeding nodig om gezond en vol energie te zijn. Onder gezonde voeding versta ik: onbewerkte, verse, liefst biologische voeding. Dit geldt voor alle koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze hoogwaardige producten leveren vitamines en mineralen. Afwisseling in deze producten zorgt ervoor dat de goede bacteriën in de darmflora volop te eten hebben en zich kunnen vermeerderen. Een gezonde darmflora leidt tot een goed immuunsysteem. Een sterk immuunsysteem kan ziekte snel de baas. Veel ziektes ontstaan door ontstekingen. Door te luisteren naar je lichaam als het ergens pijn heeft, kun je de oorzaak opzoeken en oplossen. Blijf je de pijn op lange termijn onderdrukken dan gaat je lichaam steeds sterkere signalen uitzenden. Dit geldt voor lichamelijke en geestelijke klachten. Je darmen Door te zorgen voor een goede darmflora, kunnen de goede bacteriën de slechte overmeesteren. Goede bacteriën maken enzymen en hormonen aan. Deze zijn nodig om voedsel te kunnen verteren. De mens bestaat uit 10 biljoen bacteriën! Je hebt 10 keer meer bacteriën dan lichaamscellen. Of te wel wij bestaan voor 90% uit bacteriën en 10 % uit hersen-, lever- , huid-, darm- en andere cellen. Wij bezitten 22.000 genen waarin de plattegrond voor vorming van eiwitten is vastgelegd. Je darmen hebben ook een eigen zenuwstelsel dat onafhankelijk werkt. 95% van de communicatie verloopt van je darmen naar je hersenen en maar 5% van je hersenen naar je darmen. Zo bestelt je microbioom (darmflora) waar je zin in hebt. Heb je de slechte bacteriën met suikers gevoerd, dan willen ze een paar uur later weer eten hebben. Door de goede bacteriën te voeden kun je dus letterlijk en figuurlijk beter in balans komen. Bloedsuiker Ik probeer het bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Dat doe ik door de maaltijden in evenwicht samen te stellen en het aantal eetmomenten te beperken. Elke keer als je iets eet, maakt je lichaam insuline aan. Als er insuline in je bloed zit, kan je lichaam geen vet verbranden. Als je de hele dag door eet, schommelt je bloedsuiker de hele dag. De hele dag krijg je lichaam dan signalen dat je iets moet eten om het bloedsuiker te laten stijgen. Om hier niet aan toe te geven is veel wilskracht nodig. Wilskracht vasthouden laat je lichaam en geest verkrampen. Op korte termijn werkt dit, op lange termijn niet. Dit is ook de reden dat veel mensen na een crash dieet zwaarder worden dan dat ze waren voor ze aan het dieet begonnen. Tastbare en niet-tastbare voeding Om te kunnen leven, hebben we zon, zuurstof, water en aarde nodig. Zonder dit houdt geen enkel levend wezen het op aarde vol. Al deze elementen vinden we in de natuur. Een snelle manier van opladen is om de natuur in te gaan. Zon Zon zorgt o.a. voor de fotosynthese zodat er bomen en planten kunnen groeien. Het zorgt voor licht, warmte en vitamine D aanmaak. Door m.n. groente en fruit te eten, voeden we onze cellen met zonlicht. Lichte cellen zijn gezond, donkere cellen zijn ziek. Zuurstof Zuurstof hebben we nodig om te kunnen ademen. Zuurstof is nodig bij de verbranding van ons voedsel en zorgt ook voor de afvoer van kooldioxide dat vrijkomt bij die verbranding. Als we veel zuurstof kunnen opnemen voelen we ons fitter en hebben we een beter uithoudingsvermogen. Water We bestaan voor ruim de helft uit water. De hoeveelheid water in het lichaam hangt onder meer af van de leeftijd. Bij ouderen neemt het vochtgehalte in de weefsels af. Dit zie je aan het rimpelen van de huid. Behalve zuurstof is water zonder meer de belangrijkste stof voor de mens. Wanneer een mens 20% minder vloeistof in zijn lichaam heeft dan nodig is voor een goede voorziening van de weefsels, leidt dit tot de dood. Vloeistof zit in, buiten de cellen, in het tussenweefsel en in het vaatstelsel. Het bloedplasma bevat 90% water en verder eiwitten, suiker, vetten, zouten, vitamines, hormonen en de stofwisselingsproducten. Het bloed zorgt voor het transport van voedingsstoffen, afbraakproducten van voedingsstoffen, zuurstof en kooldioxide, vitamines en hormonen. Het bloed beschermt het lichaam tegen bacteriën en bloedverlies doordat het stollingsfactoren bevat. Het bloed regelt de lichaamstemperatuur, een constante zuurgraad, osmotische druk en het vochtgehalte. Aarde Onze thuisbasis is aarde. Als we uit balans zijn helpt het om buiten op je blote voeten te lopen. Je maakt dan weer contact met aarde. Aarden noemen we dit. Negatieve prikkels worden uit ons lichaam via onze voeten afgevoerd aan de aarde. Heel belangrijk als je veel in je hoofd zit en er niks uit je handen komt. Verder zijn er nog veel oefeningen en hulpmiddelen om te kunnen aarden. Naast deze tastbare voeding hebben we ook de niet tastbare voeding. Voeding in de vorm van gedachtes, gevoelens, ontspanning/slaap, beweging en relaties/liefde. Gedachten Positieve gedachten leiden tot een positief gevoel en geven positieve geluk hormonen en enzymen. Ze verbeteren de vertering van je eten wat leidt tot meer energie. Gevoel De taal van het lichaam is het gevoel. Als het uit balans is, laat het dit merken door pijn. Ontspanning/slaap Door rust te nemen activeer je de ruststofwisseling. Deze is nodig om je eten te verteren. Als je stress hebt gaat je energie naar je hersenen en je benen en niet naar je spijsvertering. Door goed en voldoende te slapen kunnen de cellen herstellen en je hersenen de gedane indrukken verwerken. Zo sta je de volgende morgen weer energiek op. Beweging Door voldoende te bewegen, vergroot je de spiermassa. Spieren verbruiken ook in rust meer energie dan vet. Door te bewegen gaat je bloed sneller stromen en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Bewegen is goed voor lichaam en geest. Door regelmatig je hartslag te verhogen, vergroot je de conditie en train je het lichaam om meer zuurstof op te nemen. Hierdoor voel je je energieker. Relaties en liefde Deze zorgen voor zingeving, het maakt het leven de moeite waard. Positieve relaties geven positieve energie. Je hebt persoonlijke, zakelijke en hypothecaire relaties die invloed hebben op je welbevinden. Liefde maakt ons gelukkig en geeft ons vleugels. Of te wel: heel veel energie! Door aandacht te geven aan de tastbare en niet tastbare voeding, breng ik lichaam en geest weer in balans. Dit leidt tot een gezonde eet- en levensstijl op lange termijn. Door een gezonde eet- en levensstijl na te leven, verlaag ik de kans op obesitas, diabetes type 2 en andere chronische ziektes. De Griekse God Hipocrates zei het al: “Laat voeding uw medicijn zijn”!
 Son     welkom@passioneelvief.nl     06 15 22 69 22
voeding voor lichaam en geest
Hoe werkt je lichaam Je lichaam heeft gezonde voeding nodig om gezond en vol energie te zijn. Onder gezonde voeding versta ik: onbewerkte, verse, liefst biologische voeding. Dit geldt voor alle koolhydraten, vetten en eiwitten. Deze hoogwaardige producten leveren vitamines en mineralen. Afwisseling in deze producten zorgt ervoor dat de goede bacteriën in de darmflora volop te eten hebben en zich kunnen vermeerderen. Een gezonde darmflora leidt tot een goed immuunsysteem. Een sterk immuunsysteem kan ziekte snel de baas. Veel ziektes ontstaan door ontstekingen. Door te luisteren naar je lichaam als het ergens pijn heeft, kun je de oorzaak opzoeken en oplossen. Blijf je de pijn op lange termijn onderdrukken dan gaat je lichaam steeds sterkere signalen uitzenden. Dit geldt voor lichamelijke en geestelijke klachten. Je darmen Door te zorgen voor een goede darmflora, kunnen de goede bacteriën de slechte overmeesteren. Goede bacteriën maken enzymen en hormonen aan. Deze zijn nodig om voedsel te kunnen verteren. De mens bestaat uit 10 biljoen bacteriën! Je hebt 10 keer meer bacteriën dan lichaamscellen. Of te wel wij bestaan voor 90% uit bacteriën en 10 % uit hersen-, lever- , huid-, darm- en andere cellen. Wij bezitten 22.000 genen waarin de plattegrond voor vorming van eiwitten is vastgelegd. Je darmen hebben ook een eigen zenuwstelsel dat onafhankelijk werkt. 95% van de communicatie verloopt van je darmen naar je hersenen en maar 5% van je hersenen naar je darmen. Zo bestelt je microbioom (darmflora) waar je zin in hebt. Heb je de slechte bacteriën met suikers gevoerd, dan willen ze een paar uur later weer eten hebben. Door de goede bacteriën te voeden kun je dus letterlijk en figuurlijk beter in balans komen. Bloedsuiker Ik probeer het bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Dat doe ik door de maaltijden in evenwicht samen te stellen en het aantal eetmomenten te beperken. Elke keer als je iets eet, maakt je lichaam insuline aan. Als er insuline in je bloed zit, kan je lichaam geen vet verbranden. Als je de hele dag door eet, schommelt je bloedsuiker de hele dag. De hele dag krijg je lichaam dan signalen dat je iets moet eten om het bloedsuiker te laten stijgen. Om hier niet aan toe te geven is veel wilskracht nodig. Wilskracht vasthouden laat je lichaam en geest verkrampen. Op korte termijn werkt dit, op lange termijn niet. Dit is ook de reden dat veel mensen na een crash dieet zwaarder worden dan dat ze waren voor ze aan het dieet begonnen. Tastbare en niet-tastbare voeding Om te kunnen leven, hebben we zon, zuurstof, water en aarde nodig. Zonder dit houdt geen enkel levend wezen het op aarde vol. Al deze elementen vinden we in de natuur. Een snelle manier van opladen is om de natuur in te gaan. Zon Zon zorgt o.a. voor de fotosynthese zodat er bomen en planten kunnen groeien. Het zorgt voor licht, warmte en vitamine D aanmaak. Door m.n. groente en fruit te eten, voeden we onze cellen met zonlicht. Lichte cellen zijn gezond, donkere cellen zijn ziek. Zuurstof Zuurstof hebben we nodig om te kunnen ademen. Zuurstof is nodig bij de verbranding van ons voedsel en zorgt ook voor de afvoer van kooldioxide dat vrijkomt bij die verbranding. Als we veel zuurstof kunnen opnemen voelen we ons fitter en hebben we een beter uithoudingsvermogen. Water We bestaan voor ruim de helft uit water. De hoeveelheid water in het lichaam hangt onder meer af van de leeftijd. Bij ouderen neemt het vochtgehalte in de weefsels af. Dit zie je aan het rimpelen van de huid. Behalve zuurstof is water zonder meer de belangrijkste stof voor de mens. Wanneer een mens 20% minder vloeistof in zijn lichaam heeft dan nodig is voor een goede voorziening van de weefsels, leidt dit tot de dood. Vloeistof zit in, buiten de cellen, in het tussenweefsel en in het vaatstelsel. Het bloedplasma bevat 90% water en verder eiwitten, suiker, vetten, zouten, vitamines, hormonen en de stofwisselingsproducten. Het bloed zorgt voor het transport van voedingsstoffen, afbraakproducten van voedingsstoffen, zuurstof en kooldioxide, vitamines en hormonen. Het bloed beschermt het lichaam tegen bacteriën en bloedverlies doordat het stollingsfactoren bevat. Het bloed regelt de lichaamstemperatuur, een constante zuurgraad, osmotische druk en het vochtgehalte. Aarde Onze thuisbasis is aarde. Als we uit balans zijn helpt het om buiten op je blote voeten te lopen. Je maakt dan weer contact met aarde. Aarden noemen we dit. Negatieve prikkels worden uit ons lichaam via onze voeten afgevoerd aan de aarde. Heel belangrijk als je veel in je hoofd zit en er niks uit je handen komt. Verder zijn er nog veel oefeningen en hulpmiddelen om te kunnen aarden. Naast deze tastbare voeding hebben we ook de niet tastbare voeding. Voeding in de vorm van gedachtes, gevoelens, ontspanning/slaap, beweging en relaties/liefde. Gedachten Positieve gedachten leiden tot een positief gevoel en geven positieve geluk hormonen en enzymen. Ze verbeteren de vertering van je eten wat leidt tot meer energie. Gevoel De taal van het lichaam is het gevoel. Als het uit balans is, laat het dit merken door pijn. Ontspanning/slaap Door rust te nemen activeer je de ruststofwisseling. Deze is nodig om je eten te verteren. Als je stress hebt gaat je energie naar je hersenen en je benen en niet naar je spijsvertering. Door goed en voldoende te slapen kunnen de cellen herstellen en je hersenen de gedane indrukken verwerken. Zo sta je de volgende morgen weer energiek op. Beweging Door voldoende te bewegen, vergroot je de spiermassa. Spieren verbruiken ook in rust meer energie dan vet. Door te bewegen gaat je bloed sneller stromen en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Bewegen is goed voor lichaam en geest. Door regelmatig je hartslag te verhogen, vergroot je de conditie en train je het lichaam om meer zuurstof op te nemen. Hierdoor voel je je energieker. Relaties en liefde Deze zorgen voor zingeving, het maakt het leven de moeite waard. Positieve relaties geven positieve energie. Je hebt persoonlijke, zakelijke en hypothecaire relaties die invloed hebben op je welbevinden. Liefde maakt ons gelukkig en geeft ons vleugels. Of te wel: heel veel energie! Door aandacht te geven aan de tastbare en niet tastbare voeding, breng ik lichaam en geest weer in balans. Dit leidt tot een gezonde eet- en levensstijl op lange termijn. Door een gezonde eet- en levensstijl na te leven, verlaag ik de kans op obesitas, diabetes type 2 en andere chronische ziektes. De Griekse God Hipocrates zei het al: “Laat voeding uw medicijn zijn”!